Friday, February 15, 2013

Kastani I.P.A.

Pean ausalt tunnistama, et mul puudus suurem kokkupuude I.P.A. kui sellisega enne kui ma eelmise aasta detsembris ühe konservist valmist tegin. Aga mulle meeldis. Ja mulle meeldivad ka humalased õlled. Seega kui mul tuli otsustada, millise õlle ma esimesena linnastest peaksin tegema, siis ei olnud eriti keeruline I.P.A. peale tulla.

Linnastest
Üks I.P.A. nõuab põhilinnasteks Pale Ale linnaseid. Mis teha, mina usun, et sama hästi sobib ka pilsneri linnas. Minu I.P.A.-t võib siis nimetada ka Pilsner I.P.A.-ks. Ühe sõbraga aru pidades leidsime, et Cristal 20L linnast sobib hästi asendama ka CaraAmber, seega sai täiendavaks linnaseks minu I.P.A. puhul valitud just see.

Retsept 
Linnased
5 kg Premium Pilner linnast
1 kg CaraAmber linnast
Humalad
50 g Cascade 90 min
10 g East Kent Goldings 30 min
10 g East Kent Goldings 10 min
Pärm 
Safale US-05
Kogu protseduuri koordineerimiseks kasutasin erinevaid arvutusvahendeid ja retseptidisainijat veebilehelt BrewersFriend.com.

Meskimine
Esmalt keetsin veekeedukannuga liitri vett ja valasin selle meskimisnõusse, et nõud eelsoojendada. Sellele järgnevalt kuumutasin 15 liitrit vett temperatuurile 77 kraadi ja valasin selle meskimisnõusse. Siis asusin vaikselt segades lisama linnaseid.
Esimesel korral õnnestuvad asjad alati, nii juhtus minulgi, et kui ma meski kraadisin lõpuks, siis oli see täpselt soovitud 68 kraadi. Mis seal siis ikka. Kaas kinni ja tunnike ootamist.

Loputus
Veidi enne tunni täitumist panin uuesti vee tulele ja kuumutasin kuni 78 kraadini. Kui tund aega oli täis saanud, siis avasin meskimisnõu. Sealt väljus mõnus viljalõhnaline aurupilv.
Esiteks lasin nõust ca 4 liitrit kannu välja voolata ja valasin selle vaikselt meskimisnõusse tagasi. Kui virre oli juba selgem siis lasen sel vaikselt ämbrisse niriseda. Nirisemine on ehk veidi tagasihoidlik väljend. Pigem lasin vaikselt soriseda (Nagu ma oma järgmise õlle puhul avastasin, siis nõrutamise kiirusest sõltub ka efektiivsus). Kuna mul on keetmiseks võimalik kasutada vaid 18 liitrist potti, siis üle 15 liitri ei tahtnud ma virret koguda. seega lasin meski peaagu kuivaks enne kui loputusvett lisama asusin. Kokku lisasin ca 5 liitrit vett. Seejärel pidin kraani sulgema, sest soovitud 15 liitrit oli täis saanud.

Efektiivsus
Enne keetma asumist mõõtsin ka erikaalu. Selle põhjalt arvutades leidsin, et efektiivsus oli 60%. Suure tõenäosusega oleks ma saanud meskist veel tublisti suhkruid kätte, kui mul vaid oleks suuremat nõud, kus virret keeta. Kahjuks pidin leppima praegusel hetkel aga selle tulemusega. Retsepti pidin selle arvutuse tagajärjel muidugi veidi ümber klassifitseerima. Nimelt prognoositav OG ei andnud enam American I.P.A. mõõtu välja. Küll aga sobis see veel hästi English I.P.A. kategooriasse.

Keetmine
Esimene hirm keetmisega seoses oli ülekeemine nn hot-break hetkel. Pott oli ikkagi üsna täis. Õnneks ei olnud see vahutamine keema minemise hetkel teps mitte nii ulmeline ja seda andis ilusti kontrollida tule väiksemaks keeramisega.
Lisasin Cascade humala käbid. See aroom, mis sel hetkel vallandub on imselt mu lemmiklõhn kogu pruulimisprotseduuri juures.
Panin kella helisema pool tundi enne keemise lõppu ja maitsesin vahepeale mõned kodumaised suurtootjate õlled. Kokku keetsin selle õlle puhul virret 90 minutit. Kui pool tundi oli veel lõpuni jäänud, lisasin esimese koguse aroomihumalat. 10 minutit enne lõppu veel ühe koguse.

Kurnamine ja jahutamine
Pärast keetmist kurnasin virde läbi tavalise traatsõela kääritusnõusse. Kurnamise mõte seisnes siis selles, et kätte saada humala jäägid.
Jahutamine algas mul sellest, et lisasin varem valmis keedetud ja jahutatud vett kuni sain koguseks 21 liitrit. Sellega sain temperatuuri juba ligi 60 kraadi peale. Kuna öötund oli selleks hetkeks juba üsna hiline, siis tükkis vägisi uni silma ning tunnikese õues olemise peale enam mõelda ei tahtnud. Seega tõstsin ämbri jahedasse esikusse ja läksin magama.
Keset ööd ärkasin muidugi hirmuga üles, et ei tea, mis õllest saanud on. Igaks juhuks tõstsin ämbri tuppa.
Hommikul ärgates oli temperatuur täpselt paras, ca 22 kraadi, et lisada pärm.

No comments:

Post a Comment