Thursday, November 14, 2013

Neljakordne

Neljakordne ehk quadradruppel ehk õllemaailma tumedanahaline kuninganna.
Võtsin pikalt hoogu enne kui julgesin selle õllestiili kallale asuda. Tuleb tunnistada, et quadradruppel oli mu esimene kokkupuude Belgia õlledega. Seda võib lausa armastuseks esimesest silmapilgust pidada, sest julgen aastate tagust Chimay Blue kogemusest siiani üheks oma lemmikõlleks nimetada.


Retsept
Kuna tundsin selle õllestiili vastu tõsist aukartust, siis retsepti kokkupanek võttis mul palju aega ja nõudis julgust kompromisside tegemisel. Üheks oluliseks kahtluseallikaks oli pärm. Kaalusin pärmi erinevaid variante seni kuni leidsin paar vihjet, et näiteks de Struise on kasutanud oma kuulsates õlledes T-58 pärmi. Väidetavalt küll enam mitte, aga kunagi olla nende majapärm saanud just sellest alguse (tean küll, et kõik, mis internetis kirjas, ei ole sulatõsi :)). Ühesõnaga T-58, millega mul oli ka varasemalt meeldivaid kogemusi olnud sai valitud osaks minu neljakordsest.
Linnased, hmm... Huvitav on vahel vaadata kuidas mu enda oskused on aastaga arenenud ja kogemused rikastunud. Linnaste valik ei olnudki nii keeruline. Põhjaks sai Pale Ale, sest seda mul lihtsalt oli kodus suuremas koguses, kuigi pilsner oleks stiilipuhtamalt kõlanud. Maitselinnastest teadsin aga väga hästi mida selles pruulis maitsta tahan. Näpuotsaga Carafa Special nr1, et oleks värvi ja õige pisut rösti, mis ajaga mõnusalt ümaraks muutub. CaraMunich nr 2, et saada innaselisust ja pehmet kergelt röstist karamellisust. CaraAromat, et miski pärmi aroomidele magusaid noote lisaks. Ning lõpuks veel ka pisut CaraPilsi, et FG veelgi kõrgem tuleks. Ahjaa, nagu belglastele kohane, veidi suhkrut ka. Täpsemalt siis pruuni roosuhkrut.

Linnased:
7,5 kg Pale Ale
280 g CaraMunich II
200 g CaraPils
100 g CaraAroma
100 g Carafa Special I
500 g Roosuhkur
Humal
40 g Sterling (4,5%) 60 minutit
25 g Sterling (4,5%) 20 minutit
35 g Sterling (4,5%) 10 minutit
Pärm
Safbrew T-58

OG 1.093
FG 1.023
ABV 9,1%

Maitsest
Õlu sai valmis tehtud septembris. Lasin tal kääritusnõus aega veeta ca 4 nädalat. Pudelisse pandult andsin esimesele maitsepudelile aega aga ainult nädala. Kiusatus oli lihtsalt liiga suur :)
Avades tegi pudel vaid väga tagasihoidliku sisina. Vastab täiesti tõele, et kangetel õlledel läheb karboniseerumiseks kauem aega. Maitses oli tunda karboniseerimissuhkru magusust (see on maitse, mida viimasel ajal olen hakanud noortes õlledes tundma ja tänu millele noorest õllest ei saa ikkagi head aimdust lõpliku maitse kujunemisel). Samuti oli tuntav väike terav rösti noot. Ning muidugi haises õlu pärmi järele.
3 nädalat hiljem oli sellest saanud aga jook, mida ma eelistaks ehk isegi Chimay sama kategooria toodangule.
Aroom oli mesimagus väikese vürtsika noodiga. Maitses aga kogu see õlu nagu jumalate nektar :) Tegelikult mul lihtsalt ei ole sõnu, kuidas seda maitset kirjeldada. Püüan siiski: alkoholisoe, täidlase kehaga, kergelt vürtsikas. Mõruduselt tagasihoidlik, aga tasakaalukas. Tunda on kerget rösti nooti, aga see ei tungi esile vaid lisab oma osa tasakaalule.

Kokkuvõtteks ei oska ma muud öelda, kui et see kõik läheb kindlasti kordamisele.

No comments:

Post a Comment