Monday, June 17, 2013

Jaht inspiratsioonile

Vahelduseks kirjutan siia mõned mõtted sellest, kuidas pääseda inspiratsioonikuristikust. Olen korduvalt
leidnud end situatsioonis, kus pea on mõtetest tühi ja õlletegemine ongi nagu end ammendanud. Samas on alati järgnenud sellele mingi seik või kohtumine või kommentaar, mis paneb mõtted uuesti tööle.

Õlu ise
Üheks suureks inspiratsiooniallikaks on muidugi enda tehtud õlu ise. Sa mõtled välja ühe retsepti, hakkad seda pruulima ja leiad end juba pruulimise käigus arendamas eelnevalt koostatud retsepti. Pidev maitsmine ja nuusutamine on muidugi põhilised indikaatorid selles protsessis.
Ja loomulikult siis kui õlu on valmis saanud ning käes on esimene maitsmise aeg hakkavad tulema samuti uued mõtted ja ideed, kuidas olemasolevat retsepti täiustada või millist nüanssi saaks mõnes teises retseptis edukalt rakendada.
Kolmanaks faasiks on tuttavate ja kaaskannatajate kodupruulijate tagasiside, mis aitab samuti mõtteid koondada.

Lõputud pruulimiskogemused interneti vahendusel
Ma arvan, et ma olen lugenud mitmeid tuhandeid retsepte, kus on reastatud nii linnased, humalad kui ka pärmid. Reeglina on see lihtsalt tuim statistika, et mida on omavahel kokku pandud. Erilist ideedepuhangut ma ei ole kunagi selisel moel leidnud. Tuleb tõesti tunnistada, et lugematud foorumid on mind aidanud üsna vähe õllede disainimisel ja üksüheselt ei ole ma ühtegi retsepti kusagilt üle võtnud.

Teiste inspiratsioon inspireerivas vormis
Viimane inspiratsioonilaadung saabus mulle aga väga õigel ajal. Plaanis oli mul teha üks nisuõlu, aga mida sinna sisse panna, see ei tahtnud kohe kuidagi peas formuleeruda. Aga siis leidsin, et Dogfish Brewery on teinud saatesarja oma õllede arendustööst. Eriti meeldis mulle sellest sarjast saade Ancient Ale, kus tehti uurimistööd vana Egiptuse päritolu retsepti loomiseks.
Järgmisel hetkel leidsin end vürtspoest ja siis juba kodust nuusutamas ja maistmas erinevaid vürtsiteesid. Tulemuseks oli sel maistmisel üks 30-liitrine potitäis vürtsiteed, milles on pisut ka odra ja nisu suhkruid ning mis peaks käärima ligi 5 kraadiseks õlleks.

Hea õlu käepärastest vahenditest
Üks hea taktika õlle tegemiseks on ka see, kui sa vaatad lihtsalt, et mis sul olemas on ja püüad sellest miskit valmis kombineerida. Reeglina olen mina jõudnud selliselt päris heade tulemusteni. Nii julged vahel kasutada koostisosi, mida materjalide rikkuses ei söandaks kokku panna. Sul lihtsalt ei jää muud üle, sest midagi muud pole käepärast :) Näiteks minu Champagne õlu oli oma linnaseprofiililt selline lahendus.

Kokkuvõtvalt pean märkima, et inspiratsioon saabub siis, kui sa seda otseselt oodata ei oska ja planeerida seda on üsna keeruline. Tuim retseptide lugemine ja valmis retseptide otsimine ei anna vähemalt minu jaoks head tulemust. Kõike tuleb ikkagi ise maitsta, nuusutada, kogeda, optimeerida. Üks hetk sul lihtsalt hakkab peas tuluke põlema ja sa tead väga kindlalt millist rada minna. Sel hetkel on tarvis vaid julgust ennast usaldada.


No comments:

Post a Comment