Friday, August 9, 2013

Citra väljakutse

Olin varem joonud Single Hop Citrat, aga tuleb tunnistada, et mulle see ei meeldinud. Õlu oli konkreetselt hapu. Mis seal siis ikka, tuli teha ise paremini minu maitsele vastav Citra õlu :)

Retsept
Linnased
6,5 kg Pale Ale linnaseid
0,15 kg CaraMunich II linnaseid
Humalad
25 g Challenger 60 min
25 g Citra 20 min
50 g Citra 5 min
25 g Citra dry hop
Pärm 
Safale US-05

OG 1.047
FG 1.010
ABV 4,8%

Pruulimine
Paari Single Hop õlle puhul olen ikka avastanud, et need on veidi igavad. Katsetangi seepärast pigem sellist lahendust, kus üks humal on neutraalne, samas lisab mingi täiendava maitsenoodi ja teine on see, mida ma reaalsuses katsetada tahan. Millegi pärast on mul mõned viimased korrad kätte sattunud selleks lisahumalaks just Challenger. Mulle see Challengeri mõnus lihtne mõrudus meeldib ja mõruhumalana ta mul just kasutusel ongi. Teine asbekt on muidugi ka selles, et tegemist on odava humalaga :)
Muud põnevat selle pruulimisprotseduuri puhul ma esile tuua ei oskagi ehk ... Kui siis ehk veel ainult see, et mulle väga meeldib CaraMunich II linnas. Huvitaval kombel annab see linnas maitsenoodi, mis mulle meenutab juba kerget rösti. Aga hästi kerget. Samuti on ta pisut leivane. See linnas lisab isegi väga kuivale õllele tublisti keha.

Käärimine
Kui jõudsid kätte selle suve esimesed soojad ilmad sai mulle selgeks, et minu linnapruulikoda peab minema suvepuhkusele. Temperatuurid toas küündisid kohati 30 kraadi ligi ja see on minu arust õlle jaoks juba liig. Nii saigi suvel kätte võetud ja kogu pruulimisvarustusega maale kolitud. Ligi meetriste maakivist seinte vahel on ka kõige kuumematel suvepävadel hubane 20-22 kraadi. Ehk siis täpselt paras eilide pruulimiseks.
Maal tehtud õllesid iseloomustab ehk see, et aktiivne käärimine ei olegi niivõrd aktiivne. Kui ma linnas korteris nägin ikka kuulipilduja valanguid õhulukus, siis maal käärimist iseloomustaks ehk kiire üksiklaskudega tule andmine. Aktiivne käärimine lõpeb ca 5 päevaga ja pärast seda saabub vaikus. Vaikus ei tähenda muidugi, et õlu edasi ei käiks. Käib ja kusjuures järgneva nädala jooksul langeb tihedus veel kuni 8 pügala võrra.

Maitse
Ma ei tea ilmselt ühtegi teist humalat, mis õllele nii värske ja kerge aroomi annab kui Citra. Sa nagu nuusutaks värskelt pressitud sidrunimahla ca meetri kauguselt. Maitses domineeris esmalt hapusus, mis kõrvetas keele esiosa ja lasi tunda igat maitsenääret eraldi täpikesena. Keskmaitses lisandus hapukusele ka karamelline ja kergelt leivane CaraMunich linnas. Lahja õlle kohta oli keskmaitse üsna arvestatav. Järelmekis jäi venima neutraalne humalamõru koos keele otsa kõditava hapuka teravusega. Ei midagi liigset ega häirivat. Hea ja kerge oli seda juua.

Mõned kokkuvõtvad mõtted edaspidiseks
Raskekoelisele õllele tasub vahel lisada veidi Citrat, kui tahta tekitada kergemat ja värskemat tunnetust. Üksi jääb Citra pisut tühjaks ja igavaks. Ta vajab enda kõrvale kindlasti kas teist täidlasema maitsega humalat või pisut karamelllinnaseid. 
CaraMunich II on minu meele järele linnas. Lisab veidi leivast ja ülikerget vaid aimatavat röstist maitset. 




No comments:

Post a Comment