Friday, February 1, 2013

Kannatuste rada - Tripel

Oli 13. jaanuar, kui mul vabanes esimese käärimise alt vürtsitatud nisuõlu ning sai hakata kohe uuele laarile mõtlema. Mõelnud olin juba varem, ehk siis varustus oli olemas.

Koostis
Brewfermi Tripel õlle komplekt
Brewferm hele linnaseekstrakt
Safbrew S-33 pärm
Õpetus nägi taaskord ette suhkru kasutamist, mida ma aga ignoreerisi. Hiljem erinevaid Tripeli retsepte sirvides sain väga hästi aru, miks suhkrut peaks kasutama selliste kangete õllede juures, aga tagantjärele tarkus on tarkus tulevikuks. Ühesõnaga sellise "rammusa" ja kange õlle puhul peakski nn keha kergem olema. Seda see suhkru lisamine tagabki.
Komplektiga oli kaasas ka oma pärm, aga ma otsustasin sel korral S-33 kasuks, sest selle kirjeldus viitas belgiapärase õlle pruulimisele. Hiljem taaskord taustauuringut tehes sain teada, et tegemist on üsna tujuka pärmiga, mis pakub mitmeid üllatusi :)

Protseduur
Tegin nii nagu ikka olen teinud. Ekstraktid kuuma veega ämbrisse ning hiljem juba keedetud külm vesi peale. Kuna 1,5 kg heledat linnaseekstrakti on ikkagi veidi rohkem kui 500g suhkrut, siis lisasin vett kuni 12 l saavutamiseni. OG tuli 1.070.

Käärimine
Siit algab minu kannatuste rada.
Esimesed kolm päeva käis õlu mühinal. Pärast seda oli ta vait kui sukk.
Ootasin nädala enne kui tiheduse mõõtmise tegin. Tulemuseks oli 1.028. Kui oli möödunud 10 päeva vabanes mul teine kääritusnõu kuhu ma siis oma Tripeli ümber villisin. Lootsin sellest protsessist väikest pärmi ergutamist ja uuesti käima hakkamist. Aga ei. Uuele nõule kaane peale panemise järel vallandus 3 mulksu, mis oli tingitud välja loksutatud süsihappagaasist ning edasiseks järgens uuesti vaikus.
Möödus veel üks päev ja ma otsustasin katsetada pärmi lisamist. Lisasin pärmi, mis oli komplektiga algselt kaasas. Ootasin veel ühe päeva, aga tagajärjeks oli ikka vaikus.
Nüüd kui õlu on kääritusnõud olnud juba pea 3 nädalat otsustasin teha selle õllelaari peal läbi kõikvõimalikud turgutuskatsed. Eile võtsin veidi üle 100g suhkrut ja segasin virdesse. Täna hommikul ootas mind aga ikkagi täielik vaikus. Aga siis.... Siis võtsin ma nõu ja loksutasin õlle korralikult segi. See tõi endaga kaasa meeletu vahu ja õhuluku muutumise purskkaevuks. Ühesõnaga olen väga põnevil, mis mind täna koju jõudes ees ootab.

Kahtlustan, et virdes tegelikult ei olnud enam fermenteeruvaid suhkruid ning seetõttu oli saabunud ka vaikus. Pärmi surma ma väga ei kahtlustaks enam, sest täna hommikune vaatepilt annab lootust uuele käärimisele tänu lisatud suhkrule. Kavatsen ootada selle õllega kuni kuu aega kääritusnõus täis saab ning seejärel vaatamata igasugustele näitudele pudelitesse ära villida. Loomulikult, kui peaks tolleks ajaks ilmnema uus aktiivne käärimisprortsess, siis olen valmis ka kauem ootama. Pudelites proovin lasta õllel seista siis tubli mitu kuud ning millalgi aprilli keskpaigas teen esimese maitseproovi.

No comments:

Post a Comment